onsdagen den 13:e april 2011

Som någon annan bäddar


Jag har läst Hanna Lans debutroman Som någon annan bäddar.

Som någon annan bäddar är en berättelse om hemlängtan, svek och lögner och om den inre och yttre resa en kvinna genomgår då hon fastnar mellan två länders lagstiftningar. Det ena landet är Sverige, det andra är USA. Läsaren får följa den vindlande Haagkonventionen om återförande och överflytt av barn, och de efterföljder den får för en familj när två länders lagstiftningar tolkar konventionen på olika sätt. Det är också en berättelse om ett äktenskaps uppgång och fall samt kärleken till ett barn och ett land. Som Någon Annan Bäddar, skildrar utsatthet och vanmakt, men här närs också ett hopp om att finna en lösning.


Ni som gillar vackra miljöskildringar kommer bli smått besvikna. Och ni som på skrivkurser lärt er: Show, don´t tell kanske också blir en smula förvirrade av Hannas text. Men vet ni? Detta behövs inte.

Att läsa Hannas bok är ömsom att sitta i hennes kök och dricka kaffe. Ömsom ligga i hennes soffa med vinglaset balanserande på magen och lyssna på när hon berättar om denna fantastiske amerikanske man. Om hur kärleken spirade. Du slår argt näven i middagsbordet när Hanna berättar om de märkliga drag som visar sig undan för undan. Masken faller och mannen visar sitt rätta jag. Själv nickade jag instämmande. En sådan typ har jag också träffat på. En sådan som överöser dig med presenter och charm. Och när du är i hans garn placerar han sig på en piedestal och leker gud fader själv. Går du emot honom surar han som en 5-åring, för att sen slå till som en medeltida despot.


Hanna vill hem till Sverige, som mannen lovat henne. Men det blir en kamp. Och Hanna kämpar tålmodigt. Själv hade jag stuckit en purjolök i näsan på mannen och dragit med mitt barn. Men, det hade inte varit så smart. Amerikanska lagar stöder inte ett sådant uppförande. Inte svenska lagar heller, för den delen. Hanna är dessbättre smartare och gör vad hon kan. Framför Hanna ligger år av strid. Frågan är om hon ska stå distansen ut.


En mycket läsvärd bok - ett stycke nutidshistoria. Här pratar vi inte arabländer och "Inte utan min dotter". Det här är Sverige. Och USA. Idag. Och det kunde lika väl hänt mig. Eller dig. Och det är därför jag ger boken 4+ av 5. För den är viktig. Hanna har en viktig historia att berätta. Dessutom fångar den mig och placerar mig i hennes värld. Jag är där, med Hanna. Och sådana böcker gillar jag. Dessutom är omslaget riktigt, riktigt snyggt!

4 kommentarer:

  1. Åh, tack! Jag har själv tänkt på det där med miljöbeskrivningar och "show, don't tell" men tänkt att, jo, det fungerar ändå. Det blir ett direkt anslag i berättandet, och det ska inte underskattas. Man hade kunnat tänka sig ett mer pillande i miljöerna, men då hade fokus förskjutits från kärnfrågan tycker jag. Fast, tja, det hade säkert fungerat det också. Stort tack igen, på din beskrivning tycker jag att det verkar som om jag har fått fram det jag tyckte var viktigt och det känns stort för mig! :)

    SvaraRadera
  2. Du, skulle du kunna tänka dig att pinga detta inlägg på Adlibris? Då kommer din blogg in under min bok. Det skulle vara till stor hjälp! Jag tror du kommer direkt dit via denna länk: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=919791651X

    SvaraRadera
  3. Hej, jag i-g-e-n. Jag tror att jag lyckades pinga alldeles själv!

    SvaraRadera